onsdag 2. mars 2011

2 AK Bessie


Senjaprøven

1 dag flakstavåg. Bra føre men stiv kuling 14 og regn gjorde dette til en vanskelig dag. I første slipp går bessie godt og fester en stand ca 100 meter fra meg. Hun justerer litt og fester ny stand. I det jeg kommer til og skal til og reise går rypene og jeg skyter!! Bessie er komplett rolig. Sender henne på nytt ut og hun går 150 meter og rett i ny stand. Dommer og fører løper opp mot henne og fører som har nye ski som er utrolig bakglatt er nesten helt knust da vi kommer mot hunden. Dommer roper at det er ryper som løper foran henne men det får ikke jeg med meg med masse vind og dårlig hørsel som jeg har. Prøver og avstands reise henne, men må litt nærmere. Hun går villig på til ny stand, dommer ber meg "peise på" for han ser rypene som løper på bakken i voldsom fart. Prøver å "peise på" men det går fryktelig seint med meg som har null feste, rypene løper og dreier opp i bakken og Bessie mister strålen. Nok en dårlig prestasjon av meg!!!! Dommer velger da og avslutte oss med begrunnelse at de rypene skulle vi hatt på vingene og jeg er helt enig.

2 dag. Svanvatnene. Helt annet føre i dag. Glass skare og bra med snø gjorde dette til en utfordring. Bessie går glimrende på dette føret tross alt. Men ikke mye ryper denne dagen.Får seg ett par tomstander. I siste slipp(90 min) fester hun på ny stand ned mot ett elveleie. Far reiser henne og hun reiser villig,men dommer og jeg og makker kan ikke se noen ryper. Men bakpartiet lurte på hvorfor vi ikke skaut da de såg rype lette ned i elveleiet. mmmm Helt utrolig utur synes jeg. Hun blir sluppet på og fester på nytt stand. reise henne og avanserer i lag med henne mange meter da hun plutselig trer av til venstre og mister strålen. makker blir sluppet på og tar stand omtrent i sporene hennes. makker reiser og makker avanserer og fester ny stand da rype går opp 20-25 meter foran. makker blir belønnet med 2 ak(velfortjent). der syns jeg bessie skulle ordnet opp i den, men men ikke vår dag i dag desverre, men dog så nærme......

Må også takke en kompis som hadde tatt seg tid til og være med og se på og hjelpe til. Roald var med nu for 3 gang så nu er det vell snart på tide han får seg egen hund:-)) Takker og Odd Brede Sommarset og Berit for ett utrolig hyggelig opphold hos dem. Takk igjen..... Nu er det vk for Pippa til helga her i Tromsø:-))

3 kommentarer:

Anonym sa...

Gratulerer med 2.AK :)

Hilsen Monica

Heidi og Kurt sa...

Takker:-))

Roald sa...

Gratulere så mye. Det hva utroulig fint å være med å se Bessie bli premiert, å takk for at Kurt tar sæ bryet med å trekke mæ med ut i marka.
Hilsen Roald